Hybridní a elektrické automobily konečně dorazily na slovenské silnice. Stále častěji je volí řidiči, kteří chtějí na jedné straně snížit negativní dopad na životní prostředí a na druhé straně jednoduše ušetřit za palivo. Navzdory rostoucí popularitě hybridů mnoho lidí stále neví, jak tyto typy automobilů fungují. Podívejte se na našeho komplexního průvodce hybridními automobily!!!
V tomto článku se dozvíte:
- jaké typy hybridních automobilů se rozlišují
- jak jednotlivé typy hybridních automobilů fungují
- jak se hybridní automobil vyrábí a jak se nabíjí
Co je to hybridní automobil?
To znamená, že pouze malé procento spáleného paliva se spotřebuje na pohon součástí vozu. Dokonce i více než 50 % benzínu lze považovat za energetickou ztrátu.
U elektromotoru takové nevýhody nejsou. Je to mnohem úspornější a ekologičtější řešení než spalovací motor. Bohužel plně "ekologické" automobily mají stále své limity, a tak bude ještě nějakou dobu trvat, než se stanou součástí našeho každodenního života. Zatím tuto mezeru vyplňují hybridy.
Typy hybridních automobilů
Způsob fungování hybridního pohonného systému závisí na typu hybridu. Na trhu jsou tři hlavní druhy:
- . Díky tomu plní elektrická jednotka další důležitou funkci - při jízdě funguje jako generátor, při zpomalování a brzdění rekuperuje energii. Její rezerva je zase uložena v akumulátoru, který při startování roztáčí klikový hřídel, čímž se snižuje odpor vzduchu a tím i spotřeba paliva..
- Mírný hybrid- funguje podobně jako mikrohybrid, jen je o něco vyspělejší. Funkce elektromotoru se omezuje na rekuperaci energie při brzdění a zpomalování, ale také na pomoc spalovacímu motoru při akceleraci. Klasický motor je tak výrazně odlehčen v situacích, kdy spotřebovává nejvíce paliva.
- Full hybrid - jedná se o skupinu vozidel, která se nejčastěji označuje termínem hybridní automobil. Elektromotor zde dokáže nejen rekuperovat energii a podporovat spalovací motor, ale také sám pohánět automobil.
Jak funguje hybridní automobil?
Hybridní automobily mohou mít několik variant, které se liší způsobem kombinace spalovacího motoru s elektromotorem. Mezi hlavní klasifikace patří:
- sériové hybridy
- paralelní hybridy brzdové motory, které jsou vybaveny hybridním pohonem
- a smíšené (sériově-paralelní) hybridy
Podívejme se postupně na všechny z nich a odpovězme si na otázku, jaké jsou rozdíly v jejich konstrukci.
Sériový hybrid
Je to jen to, co skutečně uvádí vůz do pohybu. Sériové hybridy teoreticky používají dva motory, ale za přímý pohon je zodpovědný pouze jeden elektromotor.
Výhodou takového řešení je, že benzínový motor pracuje neustále za optimálních podmínek, tj. při nízkém zatížení a ve správném rozsahu otáček.To má samozřejmě za následek nižší spotřebu paliva. Navíc není třeba dobíjet akumulátory vozidla z elektrické sítě, protože potřebnou elektřinu vyrábí spalovací motor. Ten se spustí, když energie uložená v akumulátorech klesne na určitou úroveň.
Paralelní hybrid
The single-clutch system is characterized by a permanent connection between the electric motor and the internal combustion engine. Pokud oba pracují současně, řidič může využívat široký rozsah pohonu všech kol. Tento typ systému však nemůže nahradit alternátor a startér.
Mixovaný hybrid: sériově-paralelní
Jak snadno uhodnete, smíšený systém kombinuje vlastnosti sériového a paralelního pohonu. Kola mohou být poháněna energií spalovacího motoru i elektromotoru. Toto řešení se promítá do vysoké účinnosti systému při zachování relativně jednoduché a spolehlivé konstrukce.