Elektrokola, ačkoliv jsou známá již dlouho, si na Slovensku získala oblibu až v posledních letech a jejich počet roste stále rychlejším tempem. Proč si získávají tolik nadšenců? Je to docela jednoduché, ebike je dopravní prostředek, který v sobě spojuje ty nejlepší vlastnosti koloběžky a kola – je ekologický, pomáhá udržovat se ve kondici, umožňuje vyhnout se dopravním zácpám, usnadňuje jízdu v problematických kopcích a netvoří hluk. Pokud si chcete přečíst více o samotných elektrokolech, a ne o jejich bateriích – podívejte se na náš článek Elektrické kolo - dokonalost pro naši dobu.
Hřbetní kostí elektrokola je motor a samozřejmě baterie zahrnutá v článku níže. Rovněž jako v názvu odpovíme na otázku - jak vybrat baterii pro elektrokolo? V závislosti na tom, zda vyměňujete baterii ve svém e-biku nebo přestavujete tradiční kolo na e-bike, měli byste po přečtení tohoto článku vědět vše o výběru správného modelu baterie.
Upozorňujeme, že článek se vztahuje jen na ty elektrokola s elektrickým pohonem aktivovaným tlakem na pedál. Je to široce používaná technologie e-bike. Článek se NEVZTAHUJE na modely vybavené manuálním pohonem.
Výběr baterie pro e-bike – krok za krokem
1. Napětí
Motory Ebike jsou z výroby nastavené na specifické napětí baterie, s kterou jsou spárované, takže naší úlohou je jednoduše sladit jeden s druhým. Samozřejmě, pokud to motorový ovladač umožňuje, v některých případech je možné spolupracovat například s 36V motorem a 48V baterií, ale toto není doporučená konfigurace a týká se nestandardních modelů elektrokol, proto to uvádíme jen jako kuriozitu. Pravidlo je tedy jednoduché – jaké je napětí motoru, takové je napětí baterie.
2. Vstup do kola, to znamená typ zásuvky
Pointa je celkem jasná. Měli byste věnovat pozornost tomu, jaký typ vstupu je v našem e-kole a vybrat baterii s příslušnou verzí. Nejběžnější typ připojení je 4-kolíkový, který vypadá takto:
3. Tvar baterie, typ montáže a rozměry
Musíme si odpovědět na otázku, jak by měla vypadat naše baterie a kde ji na kolo namontujeme? Pokud vyměníme baterii, věc je celkem jednoduchá - zvolíme tvar, který jsme měli předtím. Pokud si však elektrokolo stavíme sami, stojíme před vážnou dilemou. Existuje mnoho typů baterií ebike, takže níže uvedu ty nejběžnější:
Baterie Silverfish – jsou nejoblíbenější typ baterie pro kolo, ale způsob montáže se může lišit. V závislosti na kole může být umístěn spolu se spodní nebo zadní částí rámu nebo dokonce na nosiči. Příklad uvedený níže je nejběžnější.
Baterie do stojanu lahev – typ tvarově podobný jako Silverfish. Mohou se montovat různými způsoby, ale nejběžnější je tzv. montáž na držák na láhev s vodou. Název jasně naznačuje místo.
Down Tube Batteries - téměř výlučně upevnění na stojan láhev.
Baterie do zadního stojanu - Baterie do zavazadlového prostoru, namontovaná na zadní straně kola, hned za sedlem. Tento typ se obvykle používá na městských kolech. Díky své poloze mají charakteristický odraz.
Frog Batteries - baterie namontovaná pod sedlem. Toto je o něco méně běžný typ, který se obvykle vyskytuje na menších kolech. Nejčastěji se používá u těch skládacích.
4. Výkon motoru kola a ovladače
Nepřehlížejme, že čím výkonnější motor, tím lepší akcelerace, větší podpora při stoupáních a tím rychlejší vybíjení baterie. Tato otázka není příliš problematická, pokud jsme si koupili hotové e-kolo, které splňuje zákonné normy. V případě spotřebních kol jsme limitováni předpisy na 250W a 25km/h, protože to je maximální výkon, který může elektrokolo mít. Motor nedokáže dodat více než 250W výkonu a nebude dodatečně podporovat pohon, pokud jsme již dosáhli rychlosti 25km/h. S vědomím, že jen v těchto rozsazích bude motor fungovat, je pro nás snadné posoudit, jaký typ baterie potřebujeme.
Trochu jiná situace je, pokud máme nestandardní model kola. Samozřejmě, hodně závisí na stylu jízdy, ale přiznejme si, pokud máme silný motor, určitě budeme chtít jeho schopnosti využít. S vědomím, že náš elektrokolo bude mít vysoký výkon, stojí za zvážení nákup větší baterie, aby jste si tento výkon mohli užívat delší, ale o tom v další části o kapacitě. Nepřehlížejme však, že při testování schopností kola nevystavujte baterii / motor extrémním zkouškám, pokud nemáte patřičnou ochranu! Motor se nezastaví jako spalovací motor a může dojít k poškození.
5. Jakou kapacitu potřebujeme?
Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Kapacita baterie závisí především na našich potřebách a úloze, kterou má ebike zastávat. Musíme zvážit, jaké dlouhé vzdálenosti chceme překonat a zda budeme kolo vystavovat většímu zatížení, například častému ježdění v horském terénu. Aspekty, které jsou při výběru dokonalého modelu nejdůležitější, jsou požadovaný dojezd, cena a hmotnost baterie.
Baterie pro elektrokola jsou založené na článcích velmi podobných bateriím do notebooků či jiných mobilních zařízení, takže dojezd elektrokol lze přirovnat například k pracovní době přenosných počítačů. Když nebudeme velmi intenzivně používat, psát e-maily, číst, dostaneme dokonce 2x lepší výsledek.
To samé platí i pro baterie do kol. Pokud se pohybujeme převážně po městských ulicích bez kopců, můžeme baterii vybít až po 90 kilometrech. Ta samá baterie se však vybije po 45 kilometrech intenzivní cyklistiky po kopcovitém cyklistickém chodníku.
Níže je uvedená tabulka znázorňující odhadovaný výkon baterií s různou kapacitou a napětím. Další proměnnou je jízdní režim, tedy míra podpory, kterou nám má motor poskytnout. Elektrokola mají obvykle dva a někdy tři režimy. Zaměříme se na dva – Eco a Turbo. Režim Eco je navržen tak, aby šetřil energii, zatímco podpora je snížená, aby se zvýšil dojezd (ale je dostatečně pokojný na to, aby se bez námahy rozjel do kopce). Cílem Turbo režimu je naopak co nejvíce usnadnit stoupání a výrazně zvýšit zrychlení. Hodnoty v tabulce platí pro stálou provoz na 250W motoru, je třeba počítat i s tím, že dojezd v kilometrech závisí i od hmotnosti uživatele a přepravované batožiny. Při jízdě na e-kole motor očividně neběží stále, tím méně na maximální výkon, takže ujetá vzdálenost na jedno nabití může být ve skutečnosti mnohem delší.
Nákup baterie na elektrické kolo
Pokud už víme vše o parametrech a typu baterie a rozhodli jsme se, jakou kapacitu baterie potřebujeme, pojďme ji najít! Nejprve přejděme do kategorie baterií pro ebike v našem obchodě. Baterie, které tam najdete, jsou vyrobené společností Green Cell a pracují s nejkvalitnějšími články Panasonic. Jde o pokročilé modely s různými kapacitami, typy montáže a napětím 24V, 36V a 48V. Baterie fungují s mnoha modely kol, vč. takí výrobci jako: Ecobike, Gazelle, Giant, Yamaha, Haibike, Kalkhoff, Lovelec, či Prophete.
Webová stránka obsahuje sadu filtrů, které vám pomohou najít správný model baterie. Pokud potřebujete další pomoc, kontaktujte nás, pomůžeme vám s výběrem.