Jak vybrat baterii pro elektrokolo?

Existence elektrických kol je známa již dlouhou dobu, avšak až v posledních letech získala velkou popularitu v České republice a počet uživatelů roste velmi rychlým tempem. Co přitahuje tyto nadšence? Je to velmi jednoduché – e-kolo je prostředkem vedoucím k pohybu, který kombinuje všechny nejlepší vlastnosti skútrů a kol – je ekologické, pomáhá udržovat kondici, vyhnete se dopravním zácpám, usnadňuje šlapání do nepříjemných kopců a nedělá hluk – ale dost bylo chvály - pojďme k věci. Pokud se chcete dozvědět více o samotných elektrických kolech a ne o jejich bateriích, podívejte se na náš článek Elektrická kola – dokonalé vozidlo pro váš volný čas.

ebike hore

Základem elektrického kola je síla a samozřejmě baterie. V tomto článku se budeme věnovat otázce Jak si vybrat baterii pro váš bicykl? V souvislosti s tím, zda chcete vyměnit baterii do vašeho e-kola nebo chcete přetransformovat váš tradiční bicykl na elektrický, po přečtení tohoto článku byste měli bez problémů správně určit a vybrat baterii do vašeho kola.

Musíme poznamenat, že tento článek se týká pouze elektrických kol s pedály, t.j. těch, které mají elektrický pohon aktivovaný tlakem na pedály. Toto je běžně používaná technologie ebike. Článek se nevztahuje na modely vybavené ručním pohonem.

Výběr baterie pro elektronické kola – krok za krokem

  1. NAPĚTÍ

Motory do ebike jsou ve výrobě přizpůsobené konkrétnímu napětí baterie s kterou pracují, a proto je naší úlohou zajistit jejich vzájemné doplňování. Je pravda, že pokud to umožňuje regulátor motoru, v některých případech je možné pracovat například s motorem 36V a baterií 48V, ale to není doporučená konfigurace a vztahuje se pouze na nestandardní modely elektrických kol, proto to uvádíme jen jako zajímavost. Princip je velmi jednoduchý – jaké je napětí motoru takové je napětí baterie.

  1. VSTUP NA KOLE NEBO DRUH ZÁSUVKY

Tato otázka je celkem jasná. Je třeba zjistit, jaký typ vstupu se vyskytuje na vašem eBike a vybrat baterii s příslušnou verzí. Nejběžnější typ připojení je 4-pinový, který vypadá takto:

 ebike21

  1. TVAR BATERIE, TYP UPEVNĚNÍ A ROZMĚRY

V tomto článku je potřeba odpovědět na otázku, jak by měla baterie do elektrického kola vypadat a kam ji máme namontovat? Pokud se jedná o výměnu baterie, je to velmi jednoduché – vybíráme pouze podle tvaru, který jsme používali předtím. Pokud ale sami předěláváte vaše kola na elektrická, čeká nás trochu těžší cesta. Existuje mnoho baterií pro elektrická kola, uvádíme seznam těch nejběžnějších:

Silverfish – je to nejpopulárnější typ baterie pro kolo, ale způsoby její montáže mohou být odlišné. V závislosti od motocyklu může být baterie upevněna na spodní nebo zadní části rámu nebo jiné části. Níže uvedená forma je nejčastěji využívaná.

 ebike31

Bottle – typ podobný tvaru Silverfish, také jsou možné různé montážní metody, ale  nejpoužívanější metoda je tzv. upevnění láhve. Název označuje místo upevnění.

 ebike41

 

Rear Rock – zavazadlová baterie, která je namontovaná na zadní straně kola, těsně za sedlem. Tento typ se obvykle používá u městských kol. Vzhledem k umístění mají charakteristický odraz.

 ebike61

Frog – baterie je namontovaná pod sedlem. Je to o něco méně běžný typ, obvykle umístěný do menších kol. Nejčastěji se používá u skládacích kol.

 ebike71frog

  1. VÝKON MOTORU A REGULÁTORA KOLA

Nesmíme zapomenout na fakt, že výkonnější motor má lepší akceleraci, větší podporu během jízdy a tím je způsobeno rychlejší vybíjení baterie. Tato otázka se netýká lidí, kteří si zakoupili hotové elektronické kolo, které je v souladu s právními normami. V případě spotřebitelských kol je to omezené předpisy na 250W a 25 km/h, protože tento výkon je maximální jaký může elektronické kolo mít. Motor nemůže poskytnout více než 250 W energie a nepodpoří více pohon, pokud kolo dosáhne rychlosti 25 km/h. S vědomím, že motor funguje v těchto oblastech, je pro vás jednodušší určit, jakou baterii potřebujete.

Situace je mírně odlišná v případě, pokud máte nestandardní model kol. Samozřejmě, hodně závisí i na stylu jízdy, ale řekněme si pravdu, v případě, že budeme mít silný motor určitě budeme chtít využít jeho možnosti :-). Pokud víte, že váš elektrický bicykl bude mít vysoký výkon, měli byste zvážit nákup větší baterie. Nezapomeňte však při testování možností kola, baterii/motor nevystavovat extrémům, pokud není potvrzena dostatečná bezpečnost.

  1. POTŘEBNÁ KAPACITA

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Kapacita baterie by se měla odvíjet v první řadě od potřeb a zadaných úkolů, které budeme očekávat od elektrického kola. Je potřeba zvážit, jaké dlouhé vzdálenosti se budou překonávat a zda budete chtít podrobit kolo vyššímu zatížení, například časté jízdě v horském terénu. Aspekty, které jsou nejdůležitější při výběru ideálního modelu jsou především rozsah, cena a hmotnost baterie.

Baterie určená pro elektrická kola je založená na velmi podobných buňkách jako má baterie do notebooku nebo mobilního telefonu. Doba výdrže baterie do ebike je tedy možná porovnat s dobou výdrže přenosných počítačů. Když počítač nepoužíváme velmi intenzivně, píšeme a čteme e-maily, budeme mít 2x větší výdrž baterie, než kdybychom na počítači hráli nejnovější online hry. Totéž platí pro baterie do elektrického kola. Pokud budete kolařit především po ulicích, kde nejsou kopce, je možné vyčerpat baterii až po 90 km. Stejnou baterii je však možné vyčerpat po 45 km intenzivní jízdy po horách a kopcích.

Níže je uvedena tabulka s odhadovaným výkonem baterií s různými kapacitami a napětím. Další proměnnou je režim jízdy, t.j. úroveň podpory, kterou nám baterie poskytuje. Elektrická kola mají obvykle dva a někdy tři režimy jízdy. Zaměříme se na dva – Eco a Turbo režim. Eco režim je navržen tak, aby šetřil energii, takže podpora se snižuje, aby se zvýšila síla jízdy (přesto je to dostatek podpory na to, abyste s kolem překonali kopec bez námahy). Cílem Turbo režimu je dosáhnout co nejjednodušší cesty a podstatně zvýšit rychlost. Hodnoty v tabulce se vztahují na konstantní práci na baterii 250W, ale je potřeba vzít do úvahy i to, že rozsah v kilometrech závisí i na hmotnosti uživatele nebo zavazadla, které převáží. Při jízdě na elektronickém kole baterie samozřejmě nefunguje celou dobu, také ne při maximálním výkonu, takže vzdálenost ujetá na jedno nabití může být mnohem delší.

ebike 81 tabulka

Tak a nyní už víme vše o parametrech a typu baterie, nyní ji už jen stačí objednat. Baterie, které u nás najdete jsou vyrobené firmou GreenCell a pracují s kvalitními články Panasonic. V nabídce jsou různé modely  s různými kapacitami, typy montáže a napětím 24V, 36V a 48V. Baterie jsou kompatibilní s mnoha modely kol včetně výrobců jako jsou Ecobike, Gazelle, Giant, Yamaha, Habike, Kalkhoff, Lovelec a Prophete. V případě, pokud by se vám při výběru správné baterie vyskytly komplikace, prosím neváhejte nás kontaktovat. Do té doby vám přejeme krásný den.