Typy zástrček pro nabíjení elektromobilů

ev nabijacky 0602

Elektrické a plug-in hybridní automobily jsou na automobilovém trhu stále populárnější. Počet automobilů tohoto typu registrovaných na Slovensku každoročně roste. Elektromobily (EV) na rozdíl od vozidel se spalovacím motorem neznečišťují ovzduší a jejich provoz je mnohem levnější. Mají také méně mechanických součástí, což snížilo jejich poruchovost na minimum.  K vlastnictví tohoto typu automobilu neodmyslitelně patří&nbspnutnost&nbspnabíjet nabíjení elektromobilu.  Důležité je však upozornit na různé typy zástrček a konektorů, které jsou k dispozici u elektromobilů a nabíjecích stanic. Podívejte se, jak se liší, jak je rozeznat a kde jednotlivé zástrčky najdete.

V tomto článku se dozvíte:

  • jaký typ proudu se podílí na procesu nabíjení elektrických a plug-in hybridních automobilů,
  • co je to CHAdeMO,
  • jaké jsou různé verze plug-inů a jak se liší. 

Stejnosměrný a střídavý proud

Střídavý proud (AC) se vyrábí a přenáší snadněji než stejnosměrný proud (DC). Liší se hodnotou intenzity, která se v prvním případě mění, zatímco v druhém zůstává konstantní.

Původním standardem pro nabíjení elektromobilů byl střídavý proud, který je k dispozici v každé domácí zásuvce. To nutilo výrobce elektromobilů používat v automobilech interní transformátory, které převáděly střídavý proud na stejnosměrný. Výsledkem bylo, že doba nabíjení trvala minuty nebo dokonce hodiny.

Přímý proud dává možnost rychlého nabíjení. Moderní zástrčky a zásuvky mají funkci nabíjení elektromobilů stejnosměrným proudem, který je generován nabíjecími stanicemi a v této podobě jde přímo do akumulátoru. Výhodou této technologie je zkrácení doby nabíjení. 

Typy zástrček v elektromobilech

CHAdeMO

Nabíjacia zástrčka pre elektrické auto CHAdeMO

Standardní konektor CHAdeMO je určen pro stejnosměrné nabíjení až do výkonu 62,5 kW. Jmenovitý proud je 120 A. Toto řešení se stalo populárním díky elektromobilu Nissan Leaf, ve kterém bylo použito. Vznikly v Asii, ale nyní jsou k dispozici téměř u každé nabíjecí stanice. 

Typ 1

typ1

Nabíjecí zástrčka pro automobily typu 1 nabízí nabíjecí výkon od 1,92 kW do 19,2 kW. Nabíječky s tímto standardem dodávají pouze jednofázové nebo dvoufázové střídavé napětí. Kabel s touto zástrčkou lze použít mimo jiné k nabíjení modelů prodávaných v Americe. 

CCS Combo 1

ccs

Nová generace konektoru typu 1 byla vybavena dalšími 2 silnými kolíky. Díky tomu má kabel s tímto konektorem funkci nabíjení automobilů stejnosměrným proudem. To má přímý vliv na rychlost nabíjení baterie. Toto připojení je standardem v Severní Americe.

Typ 2

zásuvka typu 2

Konektory typu 2 vyvinula společnost Mennekes. Původně se používaly v Německu, ale nakonec byly oficiálně uznány jako standardní nabíjecí konektory v Evropě. Dnes lze všechna elektrická vozidla vyrobená v Evropské unii připojit k nabíječce pomocí kabelu a konektoru typu 2. 

Zástrčka typu 2 přizpůsobená těmto zásuvkám umožňuje nabíjet automobily ve stanici střídavým i stejnosměrným proudem.  Kabel se zásuvkou typu 2 umožňuje nabíjet mimo jiné VW e golf a Renault Zoe. Jedná se o nejoblíbenější konektor, který je kompatibilní s evropskými elektromobily. 

CCS Combo 2

cc combo

Na výše uvedené fotografii je zobrazeno prodloužení zásuvky typu 2. V této verzi byly odstraněny kolíky zodpovědné za napájení střídavým proudem ve prospěch dvou velkých kolíků, které umožňují nabíjení vozu stejnosměrným proudem. Pro tento standard nabízí nabíjecí stanice výkon až 350 kW.  Každý elektromobil má individuální schopnosti, takže počet odebíraných kilowattů závisí na modelu vozu. Zástrčka s konektorem uzpůsobeným pro tento typ zásuvky se nejčastěji nachází u nabíjecích stanic na dálnicích a podél některých hlavních tranzitních tras. 

Typ 3

Zástrčky, které se nacházejí v mini elektrických vozidlech vyrobených před rokem 2010. Kabely s odpovídajícími zástrčkami se obvykle dodávají s adaptéry typu 2, které jsou nutné pro správné nabíjení.

Tesla USA 

Pro nabíjení vašeho vozu je třeba zvolit správnou zástrčku. Použití kabelu se správným konektorem je nesmírně důležité, protože na něm závisí vaše spokojenost s elektromobilem a jeho efektivní nabíjení.  Kabel musí být kompatibilní s modelem elektromobilu, aby mohl plnit svou funkci.Nejčastěji se používají zástrčky typu 2, protože ty fungují se všemi elektromobily vyrobenými v Evropě. Pokud hledáte osvědčené příslušenství pro elektromobily s různými typy zástrček, podívejte se na naše stránky - určitě najdete něco pro svého elektrikáře!